Tłumik motocyklowy, czyli prawdziwy strażnik dźwięku

Chociaż marzeniem większości z nas są motocykle, które zagłuszają nawet startujący samolot, nie możemy sobie na to pozwolić przez regulacje prawne. Sprzęt posiadający pojemność silnika do 125 ccm, może “ryczeć” maksymalnie do 93 dB, natomiast motocykle z mocniejszym silnikiem, mogą pozwolić sobie na 96 dB.

 

Posiadając takie ograniczenia, każdy z nas chce zbliżyć się jak najbardziej do określonej granicy, więc nie ma nic dziwnego, że konstruktorzy i projektanci układów wydechowych, mają dosłownie ręce pełne pracy!

 

Tłumić każdy może – Jeden lepiej drugi gorzej.

 

Warto przybliżyć sobie nieco informacji technicznych. Konstrukcja układu wydechowego w motocyklu, jest z pewnością o wiele bardziej skomplikowana, niż ma to miejsce chociażby w przypadku aut. Tam jest o wiele więcej miejsca, pojazd jest również dłuższy, więc tłumienie będzie skuteczniejsze, tutaj trzeba posiłkować się wieloma różnymi zagięciami, komorami, rozbijaniem dźwięku na częstotliwości i tłumieniem za pomocą materiałów wygłuszających.

 

Tłumik refleksyjny – Czym się to je?

 

Jest on w dalszym ciągu najpopularniejszym rodzajem tłumika motocyklowego, a powód jest banalnie prosty. Produkcja takich modeli jest tania, w środku znajdują się rozmieszczone w różny sposób rurki, przegrody i otwory, tak by fale dźwiękowe podczas szukania drogi ujścia, były rozbijane na różne częstotliwości.

 

Brzmi to dość skomplikowanie, jednak prawda jest taka, że tłumik refleksyjny w przekroju, pokazuję prostotę konstrukcji i potwierdza nam, że proste rozwiązania, są często najlepsze!

 

Tłumiki absorpcyjne – Droższa jakość.

 

W tym wypadku konstrukcja jest zupełnie inaczej zbudowana, ponieważ dysponujemy jedynie jedną rurę i komorę. Jest ona jednak wytłumiona specjalnym materiałem wygłuszającym, który zazwyczaj wyprodukowany jest z waty szklanej, czy chociażby wełny mineralnej. Różne gęstości i rodzaj materiału, udostępniają większe możliwości, a często można spotkać się z rozwiązaniami, w których gęstość i rodzaj materiału będą ze sobą wymieszane.

 

Jest to dużo droższy produkt, ponieważ zazwyczaj wymaga on od producentów brania pod uwagę nie tylko hałasu i tłumienia, ale również temperatury które przechodzą przez układ wydechowy, a źle dobrany materiał, może zwyczajnie się stopić lub spalić, tworząc przy tym niebezpieczeństwo dla zwykłego użytkownika.

 

Przyszłość z pewnością należy do tłumików absorpcyjnych, ponieważ jeśli będą one jeszcze lepiej dopracowane, będzie można za ich pomocą wygłuszać niemal każdą maszynę. Obecnie najczęściej stosowane są do motocykli sportowych, które zwyczajnie potrzebują naprawdę porządnych części.